FLL FIRST LEGO League na Slovensku

Bratislava, 14. november 2008

Základná škola, Ul.pohraničná - 2. miesto

   

V piatok 14.novembra 2008 sa žiaci našej školy zúčastnili turnaja FIRST LEGO League na Slovensku 2008 – FLL v Bratislave. Súťaž bola zameraná na prácu v tímoch s témou Globálne otepľovanie a mala 4 časti :

  1. Robot-Desing
  2. Tímová práca
  3. Výskumný projekt-prezentácia
  4. Robot-Game                            

Obzvlášť príťažlivá bola časť Robot-Game, v ktorej žiaci predvádzali svoje modely postavené z Lego stavebnice a programovateľnej RCX kocky.

Žiaci mali hneď po príchode k dispozícii pracovný stôl, kde si mohli rozložiť počítač a robiť posledné potrebné úpravy v programe. 

Súťažiaci sa najprv stretli s rozhodcami a predviedli im funkčnosť svojho modelu a potom nasledovalo prvé kolo ROBOT-GAME. Hralo sa na dvoch stoloch označených A a B, ktoré stáli tesne vedľa seba a súťažiaci štartovali naraz spolu s druhým tímom. Pri turnajovom súťažnom stole mohli byť najviac 2 členovia tímu.

Táto časť súťaže prebiehala v troch kolách, po odohraní troch kôl postúpili 4 tímy do semifinále a víťazi semifinálových hier do finále o cenu ROBOT-GAME FLL SLOVENSKO 2008.  

Našu školu v tejto súťaži reprezentovali Denis Majchrák a Marek Horváth z IX.A triedy. Na súťaž ich pripravila pani učiteľka Júlia Bundová - v súťaži trénerka. Škola po prihlásení sa do tejto súťaže zabezpečila všetky podmienky pre úspešnú prípravu tímu na túto súťaž. Svojpomocne sme zhotovili tréningový stôl. Žiaci najprv postavili model a potom krok za krokom ho začali programovať.

Pre žiakov obrovská skúška kreativity, trpezlivosti, spolupráce... Žiaci sa hodiny a hodiny svedomite pripravovali na túto súťaž. Model sa niekoľkokrát  menil, programoval, ale aj rozpadával... 

Úlohou naprogramovaného modelu bolo spĺňať zadané úlohy. Žiaci mali na prípravu súťaže 2 mesiace. Predvádzanie modelu a plnenie úloh trvalo 2,5 minúty, každý model bol sledovaný tromi rozhodcami, ktorí prideľovali za splnené úlohy body.

Predstavovanie modelu Denis, Marek a trénerka p. Bundová Posledné rady pred súťažou Ukážka funkčnosti modelu rozhodcom Model Denisa a Marekal

Ešte rozhodkyňa ... Model a flexibilita žiakov Ako sme zostavili program ... Takto sme robota programovali ... Súťažné 2 ihriská A, B

Model ide pre cyklistu - úloha Model berie notbuk - úloha Model berie notbuk - úloha Ďalšia úloha ...

1.kolo je za nami Rozhodcovia bodujú ... Konzultácia o pridelení bodov Súčet bodov 2.kolo - ihrisko B

Hodnotenie v 2.kole 3.kolo - ihrisko A Marek a Denis - 2. miesto

Denis a Marek sa zamerali na plnenie týchto úloh :

  1. Uskladnenie oxidu uhličitého

Presunúť oxid uhličitý (šedé lopty) do „podzemného skladu“. Loptička sa musí dotýkať modelu „podzemný sklad“ alebo ihriska vo vnútri modelu. Oxid uhličitý sa nesmie dotýkať ihriska navonok modelu. Za každý správne uskladnený oxid uhličitý ziskava tím 5 bodov.

  1. Vybudovanie hrádze

Presunúť hrádzu do oblasti pobrežia. Hrádza musí stáť zvislo a dotýkať sa oblasti pobrežia. Za hrádzu, ktorá sa dotýka červenej oblasti pobrežia je zisk 5 bodov. Za hrádzu, ktorá sa dotýka zelenej oblasti pobrežia sú 4 body. Za hrádzu, ktorá sa dotýka súčasne červenej aj zelenej oblasti je zisk 5 bodov. Hrádze sú trestné predmety. Ak sa súťažiaci dotkne rukou robota, ktorý sa celý nachádza mimo Základne, rozhodca odstráni z ihriska jednu hrádzu, za ktorú už nemožno získať body. Najskôr sa odstraňuje hrádza zo Základne, potom hrádza z ihriska, začínajúc najzápadnejšou hrádzou. Ak jediná ostávajúca hrádza je práve prevážaná robotom, bude odstránená potom, čo sa robot vráti naspäť na Základňu.

  1. Zaťažkávacia skúška hrádze

Zapnite búrkový simulátor a zistite, či hrádza vydrží, keď sa blíži búrka. Koleso sa musí voľne otáčať buď dokiaľ nedosiahne jednu z hrádzí alebo ju neminie. Za naštartovanie kolesa je zisk 15 bodov, nezávisle na tom, či je hrádza zasiahnutá alebo minutá. Ak sa koleso zablokuje na niečom za hrádzou v blízkosti zelenej oblasti, body sa neudelia.

  1. Rozostavenie prílivových vrát

Postavte prílivové vráta (červená páka vodorovne). Zisk 15 bodov

  1. Izolácia domu

Presuňte izoláciu do zelenej oblasti. Ak sa obe izolácie dotýkajú zelenej oblasti, tím získava 10bodov.

  1. Jazda na bicykli

Presuňte bicykel do zelenej oblasti. Ak sa bicykel dotýka zelenej oblasti, tím získava 10 bodov.

  1. Dialkové spojenie s laboratóriom

Presuňte počítač do zelenej oblasti. Ak sa počítač dotýka zelenej oblasti, tím získava 10 bodov.

  1. Pohotovostné parkovanie

Ak sa na konci hry robot dotýka modelu výskumná oblasť a/alebo ihriska vnútri modelu, bez toho, aby sa dotýkal povrchu ihriska mimo modelu, tím získava 15 bodov. Ak sa na konci hry robot dotýka výlučne žltej oblasti, tím získava 10 bodov.

Pri plnení úloh rozhodovala nie len presnosť v stavbe robota, presnosť v programovaní modelu, ale aj rýchlosť, dôslednosť a súhra pri výmene niektorých častí modelu v priebehu súťaže – o tom všetkom Denis a Marek  priebežne presvedčovali rozhodcov aj obecenstvo a umiestnili sa na 2. mieste.

Možno práve táto súťaž im ukázala možnosť, akým smerom by sa mohli po skončení základnej školy pustiť.

Naši žiaci získali aj Cenu poroty – 1.miesto za osobitnú vytrvalosť.  

   

Aktualizované: 15.11.2008